• 목록
  • 아래로
  • 위로
  • 쓰기
  • 검색
음향

HD540 gold 매뉴얼로 보는 87년도 젠하이저 철학

엔디제이디제이
640 8 5


1980년대 후반의 측정 방식에 대한 이야기, 그리고 젠하이저가 당시 가지고 있던 헤드폰 구조에 대한 이해도 수준이 상당했음을 보여주는 자료이기 때문에 번역했습니다.


시간이 부족해 번역기로 번역 후 단어 수정을 가볍게 거쳤습니다. 원문 역시 첨부하니 읽어보셔도 좋습니다.


What you ought to know about your headphones

The technology


Let us take a tour inside the headphones so that you can see what is so exceptional about the technology incorporated into your HD 540 reference gold headphones:


One may rightfully expect that a top-class headphone be able to generate high acoustic pressure levels without audible distortion. This means extreme diaphragm excursion in an open-design headphone. The HD 540 diaphragm was engineered to handle long strokes. And to keep excessive surface tension from developing in the diaphragm material at these long deflection amplitudes - which in extreme cases could even cause the cone to kink - the diaphragm is stiffened with the radial beads which are typical for Sennheiser products.


Another special feature of the cone design is a damping disk in the center of the dome. It suppresses resonances which could otherwise result in audible overemphasis of the treble frequencies. The result is remarkable linearity in frequency response, apparent above all in the upper ranges.


The transient response in the HD 540 reference gold is determined primarily by the mechanical mass of the diaphragm and the voice coil attached to it Sennheiser uses aluminum wire to keep voice coil mass as low as possible while maintaining the usual headphone impedance values.


The reproduction characteristics of a headphone fitted with annular cushions are greatly influenced in the bass and mid-range sectors by the acoustic properties of the cushion. By selecting carefully the materials used for the cushions on the HD 540 reference gold we have been able to tune them to achieve a defined level of acoustic transmission resistance. This is your assurance that the frequency response will be uniform regardless of the size of the wearer's head and the contact pressure exerted by the cushions.


Headphones with cushions which enclose the ear often demonstrate reduced efficiency when compared with those which rest on the ear; this is because of the fairly large volume of air outside the ear which must be excited by the headphone diaphragms. 


The size of the magnetic air gap is a critical factor in headphone efficiency. It was for this reason that NdFe, the strongest magnetic material available today, was selected for use in the HD 540 reference gold.


The high magnetic energy level of this material makes it possible to reduce the physical size of the magnet system, which in turn saves weight in the overall headphone design.


HD 540 레퍼런스 골드 헤드폰에 통합된 기술의 특출난 점을 확인할 수 있도록 헤드폰 내부를 둘러보겠습니다:


최고 수준의 헤드폰이 가청 왜곡 없이 높은 음향 압력 레벨을 생성할 수 있다는 것을 당연히 기대할 수 있다. 이는 개방형 디자인의 헤드폰에서 극단적인 진동판 편심(excursion)을 의미한다. HD 540 진동판은 긴 스트로크를 처리하도록 설계되었다. 극단적인 경우 콘이 꼬이는 현상까지 유발할 수 있는 이러한 긴 편향 진폭에서 진동판 재료에 과도한 표면 장력이 발생하는 것을 방지하기 위해 진동판은 젠하이저 제품에 전형적인 방사형 주름을 통해 강성이 형성된다.


콘형 설계의 또 다른 특징은 돔의 중앙에 있는 감쇠원반이다. 그것은 진동수 주파수의 과도한 집중이라는 결과를 초래할 수 있는 공명을 억제한다. 그 결과 무엇보다도 높은 음역대에서 명백하게 주파수 응답에 있어서 주목할 만한 선형성이다.


HD 540 레퍼런스 골드에서의 트랜지언트 리스폰스는 주로 진동판의 기계적 질량과 그에 부착된 보이스 코일에 의해 결정된다.센하이저는 통상적인 헤드폰 임피던스 값을 유지하면서 보이스 코일 질량을 가능한 한 낮게 유지하기 위해 알루미늄 와이어를 사용한다.


환형 쿠션이 장착된 헤드폰의 재생 특성은 쿠션의 음향 특성에 따라 저음부와 중음부 영역에서 크게 영향을 받는다. HD 540 기준 골드의 쿠션에 사용되는 재질을 신중하게 선택함으로써 정의된 수준의 음향 전달 저항을 달성할 수 있도록 조정할 수 있었다. 이것은 착용자의 머리 크기와 쿠션이 가하는 접촉 압력에 관계없이 진동수 응답이 균일할 것이라는 당신의 보장이다.


귀를 감싸고 있는 쿠션이 있는 헤드폰(오버이어)은 귀에 있는 쿠션(온이어)에 비해 효율이 떨어지는 경우가 많은데, 이는 헤드폰 다이어프램으로 자극해야 할 귀 바깥 공기의 부피가 상당히 크기 때문이다.(다이어프램과 귀 사이 공간을 진동시켜야 하는데, 그 공간이 크다는 이야기) 자기적 공극의 크기는 헤드폰 효율에 매우 중요한 요소이다. 오늘날 사용할 수 있는 가장 강한 자성 물질인 NdFe가 HD 540 기준 골드에 사용되도록 선택된 것도 이러한 이유에서였다.


이 재료의 높은 자기 에너지 레벨은 자석 시스템의 물리적인 크기를 줄일 수 있게 하고, 이는 결과적으로 전체 헤드폰 디자인에서 무게를 절약한다.


The testing technique

You may have encountered the term "diffuse field transmission coefficient" in HiFi journals. This term has, however, not yet been conclusively defined for headphones. The reason is that the techniques currently in use - microphone measurement and loudness measurement - give differing results. 


The diffuse field transmission coefficient for your HD 540 reference gold was determined with the loudness measurement technique; it is equalized for loudness. 


In this method a test listener evaluates the loudness of the acoustic signal gene rated by a loudspeaker, compares it with that produced by the headphones, and then sets the headphones for identical subjective loudness. 


The measurements are made in an acoustically live room.

The other measurement technique is the one used by the German Institute for Broadcasting Technology; it utilizes a subminiature microphone. 


With this method sensor microphones (or probes) are placed in the test subject's ears; these microphones detect the acoustic pressure in the area just in front of the eardrums. 


The sound is generated first with a loudspeaker and then with the headphones being tested. The difference between the headphone and loudspeaker measurements represents the frequency response range of the head-phones. 


This is a purely physical, and thus apparently ive, measurement since the ear serves solely as the environment for the special microphone.


The loudness method, on the other hand, is an ivized subjective measurement, in line with the Sennheiser philosophy of natural hearing and listening. There is one major factor in favor of the loudness method: the perception of loudness is affected not only by the acoustic energy applied to the eardrum proper, but also by the acoustic excitation of the body. 


If this important component is disregarded when evaluating the headphones (which is the case with the microphone technique) the influence of body acoustics is omitted in the frequency response curve. Subjective loudness evalution is therefore in fact the more ive procedure, since the listener's loudness perception must be the yardstick for quality - not isolated physical measurement magnitudes.


측정 기법


HiFi 저널에서 "확산장 전송 계수"라는 용어를 접한 적이 있을 것이다. 그러나 이 용어는 헤드폰에 대해 아직 결정적으로 정의되지는 않았다. 그 이유는 현재 사용되는 기술 - 마이크 측정과 라우드니스 측정 - 이 상이한 결과를 제공하기 때문이다. 


HD 540 기준 골드에 대한 확산장 전송 계수는 라우드니스 측정 기술로 결정되었고; 그것은 라우드니스에 대해 균등화되었다. 이 방법에서 시험 청취자는 라우드스피커에 의해 생성된 음향 신호의 라우드니스를 평가하고, 그것을 헤드폰에서 생성된 것과 비교한 다음 동일한 주관적 라우드니스에 대해 헤드폰을 세팅한다. 측정은 음향학적으로 활성화된 실내에서 이루어진다.


다른 측정 기술은 독일 방송 기술 연구소에서 사용하는 것으로 초소형 마이크로폰을 사용한다. 이 방법으로 센서 마이크로폰(또는 프로브)은 피험자의 귀에 배치된다. 이 마이크로폰은 고막 바로 앞 영역에서 음향 압력을 감지한다. 사운드는 먼저 라우드스피커로 생성되고 그 다음에 헤드폰이 테스트되는 가운데 생성된다. 


헤드폰과 라우드스피커 측정 간의 차이는 헤드폰의 주파수 응답 범위를 나타낸다. 이것은 순전히 물리적이고, 따라서 명백하게 객관적인 측정인데, 이는 귀가 특별한 마이크로폰을 위한 환경으로만 작용하기 때문이다.


반면에, 라우드니스 방법은 자연적인 청각과 청각에 대한 젠하이저 철학에 부합하는 객관화된 주관적 측정이다. 라우드니스 방법에 찬성하는 한 가지 주요 요인이 있는데, 라우드니스의 지각은 고막에 가해지는 음향 에너지뿐만 아니라 신체의 음향 여기에 의해서도 영향을 받는다. 만약 헤드폰을 평가할 때 이 중요한 구성 요소가 무시된다면(마이크 기술의 경우가 그렇다), 주파수 반응 곡선에서는 신체 음향의 영향이 생략된다. 그러므로 주관적 라우드니스 평가는 청취자의 라우드니스 지각이 격리된 물리적 측정 크기가 아니라 품질에 대한 기준이 되어야 하기 때문에 사실 더 객관적인 절차이다.


신고공유스크랩
벤치프레스좋아함님 포함 8명이 추천

댓글 5

댓글 쓰기
profile image 1등

좋은 내용 감사합니다.

젠하이저가 언급한 것처럼 온이어에서 오버이어 헤드폰 시대가 되면서 고려할 것이 많아졌는데, 그 중 하나가 내부 용적의 급격한 증가였습니다. 

01:01
23.10.22.
SunRise
이 제품도 당시 그렐옹이 지휘한걸로 알고 있는데, 이런 핵심들을 잘 파악하고 있었으니 HD580/600/800같은 불후의 명작이 나온게 아닐까 생각하네요. 읽고 좀 놀랐습니다 ㅎㅎ
01:03
23.10.22.
profile image
엔디제이디제이
독일 브랜드에서 찬찬히 쌓아서 올리는 맛이 있습니다.
일본 브랜드조차 그 부분은 배워야할 부분이라 생각합니다.
01:04
23.10.22.
profile image 2등
좋은 내용 잘 읽었습니다.
대체로 독일 브랜드들이 화려한 기교보다는 기본기를 중시하는 듯 합니다.
13:11
23.10.22.
권한이 없습니다. 로그인
에디터 모드

신고

"님의 댓글"

이 댓글을 신고하시겠습니까?

댓글 삭제

"님의 댓글"

이 댓글을 삭제하시겠습니까?

공유

퍼머링크
분류 제목 글쓴이 날짜 조회 수
[공지] 부운영자 선정 발표! 21 영디비 1일 전19:29 390 +24
[공지] 영디비 6월 이벤트 당첨자 발표 23 영디비 4일 전00:55 1522 +14
[공지] 게시글 작성 시간 안내 16 영디비 24.06.24.00:08 6173 +21
음향
image
앵무샤 2시간 전09:54 19 +2
음향
image
플랫러버 3시간 전09:29 39 +4
음향
image
무진장굉장해엄청 10시간 전02:33 141 +4
음향
image
청년 15시간 전21:34 58 +4
음향
image
앵무샤 16시간 전20:25 41 +1
음향
image
청년 17시간 전19:27 85 +8
음향
image
오마이걸 20시간 전16:24 100 +4
음향
normal
트리거왕 21시간 전15:47 67 +4
음향
image
플랫러버 22시간 전14:09 159 +11
음향
image
앵무샤 1일 전01:09 135 +3
음향
image
앵무샤 1일 전23:24 46 +2
음향
image
곡예사 1일 전23:22 148 +13
음향
normal
sungfabio 1일 전20:16 207 +7
음향
image
문아리 1일 전19:28 145 +8
음향
image
앵무샤 1일 전18:50 38 +2
음향
image
앵무샤 1일 전15:25 65 +2
음향
image
호연 1일 전12:59 119 +7
음향
image
연월마호 2일 전12:44 178 +7
음향
image
플랫러버 2일 전09:22 103 +5
음향
image
힙찔2 2일 전09:19 75 +8
음향
image
앵무샤 2일 전00:56 79 +3
음향
image
앵무샤 2일 전00:19 77 +4
음향
image
청년 2일 전22:25 62 +7
음향
image
앵무샤 2일 전21:13 59 +2
음향
image
플랫러버 2일 전20:48 60 +7
음향
image
nerin 2일 전19:46 135 +13
음향
image
호연 2일 전19:45 104 +5
음향
image
앵무샤 2일 전17:02 100 +4
음향
normal
Software 2일 전13:22 258 +6
음향
image
청년 2일 전12:58 172 +7